Tak boleh sebut aku laa.. | Blog Komik oleh @thesharkox

Tak boleh sebut aku laa..

Hoihoi..

Waktu kecik-kecik dulu, semasa berbual, perkataan 'kita' digunakan untuk menggantikan kata panggilan seperti saya, aku atau I. Walaupun penggunaan 'kita' itu lebih merujuk kepada ramai orang, tapi penggunaan 'kita' adalah lebih popular diungkapkan dikalangan kanak-kanak berbanding 'aku'. Aku rasa aku tau kenapa kanak-kanak tak menggunakan perkataan aku. 













:)

p/s: Ini adalah ejaan sebenar AKU, bukan aQ, bukan aqu!

39 comments:

ParkAir said... [Reply to comment]

ha`a. tapi saya tengok ramai je budak2 cakap aku ok je. makin rapat pun ada la. awak rasa macam mana pendapat saya ni?

vanilla_ice said... [Reply to comment]

Masih gune kita smpai skarang. Hehehe~ Pasan budak lg.

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said... [Reply to comment]

budak2 sekarang yg cakap aku nampak kasar...

kalo adik, dia guna kami kalau cakap ngan kawan-kawan dia..

nmpak comel la...haha...baru 4 tahun cakap kami ngan ampa

Abang Zam said... [Reply to comment]

aku pun pakai KITE dulu..tapi sekarang kalau pakai KITE lagi mau kena penampor

Ewan said... [Reply to comment]

uish.. pemikiran budak2.. haha, mana ade hantu paku.. XD

missSenget said... [Reply to comment]

dulu guna kite atau orang..

smpai sekarang pn masih guna orang/kite kt sesetengah orang..

hahaha..

storyfromme said... [Reply to comment]

a'ah la.adik fad pon guna kita bila cakap dengan kawan2.

mie said... [Reply to comment]

budak sekarang...
banyak tak pandai mengeja...
aku dijadikan aq..
eheheee

apice@duniabaru said... [Reply to comment]

hahaha... time budahk hingusan dulu selalu pakai kite.. hak3!!

adwafarahin said... [Reply to comment]

nie crite dongeng dlu2

sudah2! xnk percaya dah..hahaha

♥CIK SHA♥ said... [Reply to comment]

aku dgn org yg lebih tua je aku terbiasa bahasakan diri "kite" ni..

kalau dgn mak aku atau dgn adik bradik atau dgn sepupu aku bahasakan diri "orang"..

dengan kawan2 biase nye aku guna "aku" je..

kalau dgn orang yg aku tak biase aku guna "saya"..

eh?fleksibel jugak aku ni eh? ahaha..

zuwaidah said... [Reply to comment]

kecik2 dulu pun selalu bahasakan diri KITA je kat kawan2...skrg ni dah jadi AKU lak...menunjukkan rapat la konon hehehehehhe

zikeryhassan said... [Reply to comment]

kita atau orang yg biasa aku guna dlu.

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ said... [Reply to comment]

MASA KECIK2 KAKD BERBAHASAKAN DIRI KAMI....

Ahmad Fikrizaman said... [Reply to comment]

Time kecik aku tak guna kita... aku sebut nama..
mak fikri belikan eskrem ukoneto kat fikri... haha..

putrifayad said... [Reply to comment]

btul3...x boleh sebut ak nnti antu paku dtg..
hahaha..budak2 ckp ak mcm kurg sopan sikit tu yg mak ckp cmtu kn..;)

rafidahfarhana said... [Reply to comment]

kalau cakap 'kita' lagi sopan, saya pun prefer mcm tu :)

tp, betul ke ada hantu paku? baru dgr hari ni.hahaha!

shark said... [Reply to comment]

hahaha
dulu waktu kcik mmg mak x kasi cakapa "aku"
katanyer kurang ajar..

cikpia said... [Reply to comment]

ha ha..... betoi betoi!!! aku dedolu pun selalu orang kata camtu..... hantu paku tu hensem tak???

gabanMorka said... [Reply to comment]

skrg xpakai la "KITE"

org moden pakai "ITTEW~"

Raji berkata said... [Reply to comment]

kalau "ak" boleh tak?
hahaha aah dlu time kcik kita selalu guna kita -.-"

javanese DOVE ! said... [Reply to comment]

aku guna je perkataan 'aku',
tah,mungkin sbb taknak ada rasa janggal dgn kawan kamcing kecik-kecik sebelah rumah je kot.
aku tak seSKEMA sgt masa kecik-kecik.
guna je,main taram je.
TAPI,kalau dpn parents masing-masing tetap cover-line jugak kalau nak borak dgn kawan kamcing.
nak-nak kalau nak guna perkataan 'aku'..

mungkin itu jugak penyebab,bila aku dah besar mcmni,kdg-kdg aku mcm kasar(bkn kurang ajar),
atau ayat lebih sopan nya selamba sikit(sikit je)..

Ayeem Jemain said... [Reply to comment]

betol ke pasal hantu paku tu? ke ko reka je? haha

The Sharkox said... [Reply to comment]

@ParkAir: pendapat awak ini saya tak terima.. sekian

@Vanilla: pasan budak lagi? ceh..

@GKSB:orang2 utara mmg guna kami..mmg comel..

@Zam: meh sini nak jadi tukang tampor

@Ewan: Ada wan...serius

@Senget: lah, dah memang awak tu orang, kenapa nak orangkan lagi? hehe

@storyof me: haha..kanak2

@mie: aq meluat sapa2 yg anta sms atau taip aq kat fb

@apice: hakhakhakhakahak

@Adwa: ah, tak nak percaya sudah, telinga mu sebelah..haha

@Sha: ini bukan flesksibel, ini memeningkan diri sendir

@Zuwaidah: bukan rapat, tapi dah BESAR..haha

@Zik: kenapa mesti orang? ah tak faham

@Fikri.my: aku rasa kekkok guna nama sendiri..hehe

@Fayad: takut antu paku la tu

@Rafidah: ada..cari dalam wikipedia kalau ada..

@Shark: haha..kurang ajar ye..ke sebenarnya ko takut antu paku?

@CIkpia: nak dibandingkan dengan aku, aku hensem banyak la..

@Gaban: ittew? yuckss..haha

@Raji: ak tu boleh la terima jugak..

@Javanese dove: i dulu skema taw..haha

@Ayeem: Serius. ini adalah dari pengalaman aku sendiri. kawan aku cakap macam tu. sampai sekarang aku dok tunggu mana hatu paku tu. tak datang cekik aku pon..haha

iSmAiL sAllEh said... [Reply to comment]

adakah hantu itu merujuk kpd anip.... sbb gemuk & petname dia HANTU gak...hahahhahaha

encHIx laNDax said... [Reply to comment]

ni kaki tengok CD ni~wahahhahahha

kambing said... [Reply to comment]

dulu mase kcik2 klau ckp aku mak jentik mulut!
skit kiler huhu

muhcizzra said... [Reply to comment]

budak sabah dah biasa dah guna aq thu,,
even dgn org tua pun...
huhuhu...
dah keterbiasaan..

Fina Fento said... [Reply to comment]

dulu kecik2 saya guna perkataan 'kami' :P

naqiah said... [Reply to comment]

ehehehe... comel

The Sharkox said... [Reply to comment]

@Mael: Hanip mana pulak dah ni??

@Landax: Kaki tengok TV3 je...haha

@Kambing: Mesti dah jadi macam bibir nabil dah kan skg ni? haha

@Muhcizzra: itu di sabah bah, kalau di tempat aku mau kena cekik dgn hantu paku bah..haha

@Fina: Kami nak nak suruh mak kami belikan aiskrim jugaklah

@naqiah: HAHA

Blur said... [Reply to comment]

tak pernah tau pon sebelom nie...

Jom baca dan komen post terbaru Blur >>> Fakta Menarik Pasukan Bola Sepak Malaysia

FH said... [Reply to comment]

haha ade "aku" kesah?

Amirez said... [Reply to comment]

haha. betul gak tu. budak dulu2 memang tak sebut aku. biasanya guna saya atau kite. tapi budak2 zaman sekarang ni aku kau dah biasa. budak2 sekarang ni agak kasar peelnya

tikin said... [Reply to comment]

dlu mse kcik2 gne pktaan 'orang'
hahaa..sbb kalo sbut aku msti mak mrh..
skrg ni dgn fmily j ckp gne orang..
kalo dgn mber aku..hihi

❤NazirahMoktar❤ said... [Reply to comment]

dulu aku pon sebut kite, kdg2 kami..mcm comel je..tpi entah bile kite tu dah berubah aku pon tak tau..mengikut arus permodenan kot..

AnaAnis.MUsliMah said... [Reply to comment]

waaa..suka katOn tu..den plak cakap tengok orang..klu guna aku, akulah..klu saya..syalah..banyak jenis..kite, kamu..ate, kome..demo,deme..kawe..macam2x..^^

......nak kaTOn tu jugak boleh^^, sukaa,,

liyana said... [Reply to comment]

betulla...
dulu mase kecik pun org ckp kalau ckp aku nanti jadi hantu paku..
sampai skang gune kite je walaupun umur dah meningkat..hehe..

Anonymous said... [Reply to comment]

masa kecik2 smpai la skrg guna "aku" jer pun..knp bila bckp ngan org lain xblh guna "aku" eak..tp bila ngan Allah selamba jer pun guna "aku"..
" Ya Allah ampunilah dosaku,jadikan aku hambamu yg beriman,aku bertaubat padamu Ya Allah"..means dgn Allah xperlu bersopan ker??eerrrkk..jom renungkan bersama ye..

p/s: xpenting bagaimana kita di mata manusia,yg penting bagaimana kita di sisi Allah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...